5 tips om zweethanden tijdens het haken te vermijden
16 juni 2021 
4 min. leestijd

5 tips om zweethanden tijdens het haken te vermijden

Heerlijk, zo haken in de vakantie in het zonnetje, toch? Met je haakwerk op je tuinstoel onder de parasol, met je voetjes in een verkoelend badje… Ja, dat is echt helemaal geweldig. Maar na een half uurtje begint je haaknaald te piepen, en gaat het haken steeds stroever. Na een uur is de lol er wel af. Weg ideaal vooruitzicht om een hele namiddag weg te haken. Boehoe!

Wel, het overkwam ook mij. Het begon op vakantie. Ik had net de kinderen (en mezelf) met zonnecrème ingesmeerd en had mijn handen grondig gewassen en ontvet, maar toch begon mijn naald te piepen. Ik dacht nog, “Oei, die moet mee ingevet zijn geraakt” of zoiets, en haalde mijn reservehaaknaald (ja, ik ga nooit met één haaknaald op stap) uit de tas. Maar ook die piepte zo luid dat ik er al gauw gek van werd. “Wat is dat toch?”, vroeg ik me af.

’s Avonds was het gepiep verdwenen. Gelukkig! Maar de volgende dag in de namiddag, toen ik me helemaal geïnstalleerd had aan het meertje terwijl de kindjes rustig met papa in het water speelden, begon het weer. Ondanks het gepiep haakte ik door (want ja, zo koppig ben ik), maar de lol was er wel wat af.

En nu zitten we pal in een hittegolf. Zelfs ’s ochtends om 9u worden mijn handen al gauw klam en gaat het haken wat lastiger. Ook last van?
Ik geef je graag een paar tips om met die ‘plakhandjes’ om te gaan. Zo blijft haken, ook bij 30 graden, een feestje!

Tip 1: Was je handen

Het klinkt logisch, en toch doen we het niet meteen. Zweet blijft plakkerig als het opdroogt, dus zelfs als je niet meer effectief ‘bijzweet’, blijven je handen klammig en plakkerig voelen. Was daarom regelmatig je handen. En droog ze daarna ook goed af.

Ben je ergens waar je je handen niet gemakkelijk kan wassen (de rand van het zwembad, bijvoorbeeld), gebruik dan een handgel met wat alcohol in. Alcohol helpt om je handen tijdelijk wat op te drogen. Maar kijk er wel mee uit, want het kan je huid behoorlijk uitdrogen. En kloven of barsten, die wil je nog minder dan zweethanden.

Tip 2: Koel af

Je handen beginnen te zweten als ze te warm zijn. Klinkt simpel, eigenlijk. Koel je je handen af, dan zullen ze ook minder zweten. Dat afkoelen kun je op verschillende manieren doen. Als je je handen dan toch wast: hou je polsen dan een tijdje onder de koude kraan. Daar koelen niet alleen je handen, maar ook de rest van je lichaam wat van af. Ook de ventilator is je vriend. Hou je handen een tijdje in het koele briesje dat die ventilator voortbrengt. Zet je er wel niet de hele tijd pal voor. Door die windstroom kan je hoofdpijn krijgen, en je wil je papieren en speldjes niet weggewaaid zien, toch?
En die voeten in een koud bad? Dat is een geweldig idee. Want als je je lichaam afkoelt via die weg, dan hoeven je handen minder te zweten. Aanrukken, dat plonsbadje, dus!

Tip 3: Anti-transpirant

Je zou er niet meteen aan denken, maar die supergeweldige anti-transpirant deodorant die je onder je oksels spuit, kun je ook gebruiken op je handen. Er bestaan ook speciale handlotions die anti-transpirant zijn. Heel gezond is dat eigenlijk niet, want je sluit daarmee je zweetklieren af. En da’s eigenlijk niet wat je wil, want je wil wel dat je lichaam zijn warmte kwijt kan. Maar als dat ene kadootje dan toch écht vandaag af moet, tja… Het doel heiligt de middelen?

Tip 4: Maïzena

Maïzena heb je vast in de kast staan, toch? Voor een lekkere melksaus bij je bloemkool in de winter? Je gebruikt het in deze warme maanden vast heel wat minder in de keuken. Wrijf een beetje in je handen, en je zal meteen het effect merken. Let wel op, want het witte poeder blijft wat op je handen hangen.
Een beetje talkpoeder kan natuurlijk ook! Denk maar aan al die sporters, die doen dat ook ;).

Tip 5: Vermijd cafeïne en alcohol

Sta jij ondanks de hitte toch nog op met je bakje koffie? Of kies je op het heetst van de dag voor een fris glaasje cola (met ijs!)? Ik snap het. Niks is beter af en toe. En toch, toch laat je beter de cafeïne staan als je heel gemakkelijk zweet. Let ook op met thee en energiedrankjes. Het maakt je lichaam onrustig én je gaat er nog meer van zweten. Maak als alternatief een grote kan home-made ice-tea, bijvoorbeeld. Of gewoon ‘water met een smaakje’. Dat hoeft niet eens zo complex te zijn. Heel traditioneel met wat munt en citroen. Probeer ook eens een paar schijfjes komkommer en wat basilicum in je water. Of gooi die paar overgebleven aardbeien of frambozen in je glas. Alternatieven zat!

Extra tip: haak met katoen

Synthetisch acrylgaren is, net zoals die superwarme fleecetrui van je, niet ademend. En hoewel het heel licht is, ga je er dus wél heel erg van zweten. Is het warm buiten? Haak dan met katoen. Gemerceriseerde garens zoals Durable Coral en Catania zijn van zichzelf al wat gladder, en het natuurlijk materiaal is veel fijner om mee te werken in de warmte. Daarnaast kun je het heel goed wassen (voor als je werkje toch wat wit is geworden van dat talkpoeder, bijvoorbeeld). Let wel op als je vlakbij het zwembad zit: want katoen neemt makkelijk vocht op, en blijft, eens het nat is, vrij lang nat. Spetter, spieter, spat,…

Over de schrijver
Elke Wellens is ontwerpster, auteur, specialist in knuffels haken en bezielster van Het Haakbeest. Samen met Stephane Stiévenart wil ze graag #iedereenaandehaak.
Carla Meysembourg
Door

Carla Meysembourg

op 24 Jun 2020

Heel erg bedankt voor de tips wat de lichaamshouding betrefd. Heb er veel van geleerd, probeer jet zo te doen. Groetjes Carla

Elke Wellens
Door

Elke Wellens

op 26 Jun 2020

Top! Geniet er nog meer van :)

Reactie plaatsen