arrow_drop_up arrow_drop_down
28 maart 2020 

Ontspanning is belangrijk: zo krijg je geen pijn na het haken

Als jij aan het haken gaat, dan doe je dat waarschijnlijk omdat het je rust en ontspanning geeft. Wist je dat de houding waarin je haakt daar rechtstreeks invloed op kan hebben? 

Daarnaast heeft het leven voor ons allemaal het één en ander in petto, voor de één al wat meer dan de ander. Ook die emotionele spanning kan er voor zorgen dat we met nek- of schouderklachten rondlopen.

Als je pijngevoelig bent, dan herken je het volgende scenario vast wel:

Je hebt een moeilijke periode, alles doet pijn en er gebeurt vanalles waar je geen vat op hebt. Je gaat aan de haak om je te ontspannen, en dan… dan krijg je toch geen peesontsteking zeker? Gedaan met haken (en de spanning wordt nog groter).

Het kan dat er teveel opgebouwde spanning in je lichaam zat, die je – onbedoeld – tijdens het haken nog erger hebt gemaakt.

Om ervoor te zorgen dat je geen extra belasting opstapelt in je lichaam, is het heel belangrijk dat je die opgebouwde spanning kan verminderen.

Opgelet: deze oefeningen zijn bedoeld als preventie voor klachten. Heb jij ergens pijn? Ga dan langs bij je dokter. 

Hoe kun je spanning loslaten in je lichaam?

Beweging vermindert spanning.  Als je meer ruimte in je lichaam creeërt, stroomt je bloed en energie beter door je lichaam, en voel je  je daardoor dus “energieker”.

Wanneer je jezelf immobiliseert, bouwt de spanning altijd op. Dat wil zeggen: je mag in de meest perfecte houding gaan zitten, maar als je daar te lang in blijft zitten, dan word je alsnog stijf en bouwt de spanning op. Denk maar aan hoe stijf je arm is na een paar weken in het gips.

Het is daarom heel belangrijk dat we af en toe uit onze ‘haakhouding’ komen om ons lichaam weer te bewegen. Het is immers niet de bedoeling dat we na 20 jaar kromgehaakt zijn. De bedoeling is dat je weer uit die houding komt.

Hoe je dat doet? Door te bewegen! 

Als je gaat sporten, dan heb je een opwarming nodig. Ook tijdens de inspanning, zul je af en toe even op adem moeten komen. Na afloop neem je een warme douche om je lichaam weer te ontspannen.

Er zijn dus 3 momenten waarom je de spanning even lost: voor, tijdens en na het sporten.

Beeld je eens in dat haken topsport is. Hoe zou je het dan aanpakken?

Dat klinkt niet zo logisch, want jij voelt je vast heel ontspannen tijdens het haken. Je hoofd mag dan wel helemaal ontspannen van dat ritme en het tellen van je steken, voor je lichaam kan het – als je niet oplet – toch een behoorlijke belasting zijn.

Zeker als jij snel last hebt van ontstekingen of overbelasting, is het belangrijk om af en toe even te bewegen om ervoor te zorgen dat je kan blijven haken. Daar hoef je trouwens helemaal geen 10 rondjes voor in het park te rennen.

Bewegen is belangrijk, en dat doe je zo.

Ken je die Chinezen die staan te bewegen in het park? Tai Chi heet dat. Ze bewegen heel traag en gecontroleerd. Het ziet er indrukwekkend uit, maar eigenlijk is wat ze doen in weze heel eenvoudig: hun lichaam in beweging brengen.

Oefenen doe je:

  • voor het haken
  • tijdens het haken
  • na het haken

Tijdens het haken beweeg je elke 15 minuutjes even een minuutje. Je hoeft daarvoor niet eens uit je zetel te komen.

Deze regio’s zijn als je haakt belangrijk om af en toe los te maken:

– vingers
– pols
– elleboog
– schouder
– nek
– bovenrug

Valt het je op dat ze allemaal in één lijn liggen? Het makkelijkst is tijdens je oefening om deze lijn helemaal af te gaan. Van je vingers tot je rug. Zo ben je zeker dat je niks vergeet.

Dat losmaken kan je doen door te draaien, zwaaien en schudden.

Heb je geen zin om alle filmpjes één voor één te bekijken? Doe dan samen met Cliff deze opwarming. Het duurt maar een paar minuten!

Draaien

Je lichaam heeft een hele tijd in eenzelfde houding gezeten. Door je lichaam beetje bij beetje weer in beweging te brengen, kunnen je spieren weer ontspannen. Dat kan door te bewegen (draaien) en te stretchen.

Stretchen heeft een ontspannend effect, en niet alleen op je spieren. Het geeft ook een ontspannen gevoel over je hele lichaam. Goed idee dus, als je bijvoorbeeld net een moeilijk stukje hebt afgewerkt, bijvoorbeeld.

bron: https://www.menshealth.com/nl/sport/a23331981/stretchen-of-niet/

Vingers en handen

Als je snel kramp in je vingers hebt, zijn deze oefeningen ideaal. Je hoeft ze niet per se allemaal te doen. Kies er diegene uit waarvan jij merkt dat ze verschil maken.

Deze oefeningen zijn ook zeer goed om tijdens het haken door (elk kwartiertje) en na het haken even te doen. Kost geen moeite, en niemand zal het merken :).

Draaien en trekken 

Neem je vinger stevig met je hele hand beet. Draai met je vinger, en trek (zachtjes!). Het kan dat je vinger een klikje geeft of wat kraakt. Dat is niet erg, maar het mag geen pijn doen.

Massage handpalm

Masseer de binnenkant van je hand. Vooral je duimspier zal hier deugd van hebben.

Stretchen van de vingers

Je hand heeft de hele tijd samengeknepen gezeten. Even goed stretchen kan heel veel deugd doen.

Stretchen van de duim

Je duim heeft het hardst te leiden van al je vingers tijdens het haken. Hij is dan ook vaak de oorzaak van heel wat haakgerelateerde klachten.

Polsen en onderarm

Je polsen en onderarmen bewegen heel veel als je haakt. Polsproblemen komen heel vaak voor. Denk maar aan carpaal tunnel syndroom. Het is daarom heel belangrijk je pols regelmatig goed los te maken.

Stretchen van de vingerbuigers 

Met deze stretch rek je de spieren aan de voorzijde van de voorarm.

Stretchen van de vingerstrekkers

Deze stretch doet net het tegenovergestelde, en rekt de spieren aan de achterzijde/buitenkant van je arm.

Stretchen van de vingerbuigers op tafel

Draaien pols met open hand

Je pols even goed laten bewegen na het haken is belangrijk. Hij heeft immers een hele tijd in actie geweest.

Draaien pols met gesloten hand

Dat bewegen kan ook met een gesloten hand. Je zal merken dat hoe je je pols kan bewegen verschillend is, in vergelijking met het draaien met een open hand.

Versterkende oefening voor de vingers, polsen en ellebogen

Deze oefening zorgt er voor dat je je pols eens beweegt in alle richtingen. We zijn vaak geneigd dat maar in één richting te doen, maar de pols kan alle kanten uit. Dat ook een keertje doen, zorgt ervoor dat zowel de vingers, polsen en ellebogen sterker worden en dat er meer stabiliteit ontstaat rondom deze gewrichten.

Ellebogen

Je elleboog staat onlosmakelijk met de rest verbonden. Hou je hand maar eens op je elleboog, en knijp dan de hand van de zelfde kant eens dicht. Je voelt al je spieren aanspannen. Ook je elleboog moet,dus losgemaakt worden. Dat gaat het makkelijkst, door met je ellebogen een draaiende beweging te maken.

Ellebogen draaien

Schouders en bovenarmen

Je schouders dragen heel wat spanning met zich mee, niet alleen tijdens het haken. Regelmatig je schouders ontspannen zorgt er voor dat je meer ontspannen zal zijn in het geheel. Heel belangrijk dus!

Schoudercirkels 

Schouders kruiselings stretchen

de borstkas openen (met de armen achter je rug)

Nek

Je kijkt de hele tijd naar beneden. Geen wonder dat je nek soms stijf is na het haken.

Nek boven en beneden 

Beweeg je nek naar boven en naar beneden. Doe dat rustig, en niet te snel. Forceer jezelf niet: ga zo ver als voor jou comfortabel is. Tracht bij het naar boven kijken de nek NIET naar achter te laten vallen, maar de kin schuin naar boven te rekken zodat de halsregio aan de voorkant goed gerokken wordt.

Nek links en rechts

Beweeg je nek ook links en rechts. Ga ook nu zo ver als voor jou fijn voelt. Je schouders blijven op één lijn, en draaien niet mee.

Rug

Rug achterom kijken

Om je rug los te maken, kun je even achterom kijken. Zo stretch je je bovenrug zonder dat je hoeft op te staan.

Rug links en rechts buigen

Een hele traditionele oefening, die je misschien nog kent van de oude Aerobics lessen. Ze rekt de zijkant van je borstkast heerlijk op.

Heupen

Heb je last van je heupen als je lang gezeten hebt? Dan is deze oefening ideaal voor jou.

Heupen draaien

Zwaaien

Door de zwaaibeweging kun je meteen de hele lijn (handen, armen en schouders) in één keer losmaken. Je hoeft het niet per se heel lang te doen.

Je kan zwaaien van voor naar achter in dezelfde richting, met beide armen afwisselend voor/achter of zijlings. Je zwaait net zo hard of zacht als dat voor jou comfortabel is. Je hoeft niet heel hard te gaan, probeer een bepaalde flow te bekomen. Dat lukt het best als je een heel klein beetje door je knieën buigt. Net alsof je ontspannen een dansje doet!

In deze video, die we opnamen tijdens ons Haakweekend in februari 2020, zie je hoe het voorwaarts zwaaien in zijn werk gaat.

Op deze video kun je zien hoe je zijdelings zwaait. Probeer het ook een keer!

Schudden

Vanuit de Chinese Geneeskunde is schudden heel gebruikelijk. Voor ons Westerlingen is dat schudden maar iets gek. Dat “doen” wij niet. Toch kan schudden heel helend zijn.

De ontspanning en opening van de gewrichten verbetert de circulatie van bloed en qi, bevrijdt het lichaam van blokkades en voedt de organen.
bron: https://www.rustinbeweging.be/schudden-als-medicijn/

Kijk maar eens naar je hond of kat als die net ergens van is geschrokken. Die zal zich even uitschudden, of je ziet een rilling over zijn lichaam lopen. Daarna gaat hij weer rustig zijn gang, alsof er niks is gebeurd. Hij heeft letterlijk het euvel van zich af geschud.

Wij mensen zitten heel wat complexer in elkaar. Hoewel datzelfde schudden ook voor ons heel fijn zijn.

Hoewel je vast van jezelf vindt dat je er belachelijk uit ziet, doe het toch maar. Denk dan bij jezelf:

Cliff staat het hier online voor de hele wereld te doen, dus ik kan ’t best in m’n eigen woonkamer, toch? 

Je merkt na deze oefening wellicht dat je hele lichaam wat tintelt. Dat is goed!

Spoor trouwens je haakvriend(inn)en aan om ook deze oefeningen te doen. Samen hou je het beter vol.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Cliff Tang, kinesitherapeut en beoefenaar van Traditionele Chinese geneeskunde. Speciale dank aan hem voor al zijn inzichten en hulp bij het uitwerken van de ideale haakhouding.
Voor meer over Cliff en Kaizen Project, surf naar https://www.kaizenproject.be/ of https://qrco.de/bbDOXh

 

Over de schrijver
Elke Wellens is ontwerpster, auteur, specialist in knuffels haken en bezielster van Het Haakbeest. Samen met Stephane Stiévenart wil ze graag #iedereenaandehaak.
Reactie plaatsen