Ontspanning is belangrijk: zo krijg je geen pijn na het haken
15 januari 2022 
3 min. leestijd

Ontspanning is belangrijk: zo krijg je geen pijn na het haken

Als jij aan het haken gaat, dan doe je dat waarschijnlijk omdat het je rust en ontspanning geeft. Wist je dat de houding waarin je haakt daar rechtstreeks invloed op kan hebben? 

Daarnaast heeft het leven voor ons allemaal het één en ander in petto, voor de één al wat meer dan de ander. Ook die emotionele spanning kan er voor zorgen dat we met nek- of schouderklachten rondlopen.

Als je pijngevoelig bent, dan herken je het volgende scenario vast wel: 

Je hebt een moeilijke periode, alles doet pijn en er gebeurt vanalles waar je geen vat op hebt. Je gaat aan de haak om je te ontspannen, en dan… dan krijg je toch geen peesontsteking zeker? Gedaan met haken (en de spanning wordt nog groter).

Het kan dat er teveel opgebouwde spanning in je lichaam zat, die je – onbedoeld – tijdens het haken nog erger hebt gemaakt.

Om ervoor te zorgen dat je geen extra belasting opstapelt in je lichaam, is het heel belangrijk dat je die opgebouwde spanning kan verminderen.

Opgelet: deze oefeningen zijn bedoeld als preventie voor klachten. Heb jij ergens pijn? Ga dan langs bij je dokter. 

Beweging vermindert spanning.  Als je meer ruimte in je lichaam creeërt, stroomt je bloed en energie beter door je lichaam, en voel je  je daardoor dus “energieker”.

Wanneer je jezelf immobiliseert, bouwt de spanning altijd op. Dat wil zeggen: je mag in de meest perfecte houding gaan zitten, maar als je daar te lang in blijft zitten, dan word je alsnog stijf en bouwt de spanning op. Denk maar aan hoe stijf je arm is na een paar weken in het gips.

Het is daarom heel belangrijk dat we af en toe uit onze ‘haakhouding’ komen om ons lichaam weer te bewegen. Het is immers niet de bedoeling dat we na 20 jaar kromgehaakt zijn. De bedoeling is dat je weer uit die houding komt.

Hoe je dat doet? Door te bewegen! 

Als je gaat sporten, dan heb je een opwarming nodig. Ook tijdens de inspanning, zul je af en toe even op adem moeten komen. Na afloop neem je een warme douche om je lichaam weer te ontspannen.

Er zijn dus 3 momenten waarom je de spanning even lost: voor, tijdens en na het sporten.

Beeld je eens in dat haken topsport is. Hoe zou je het dan aanpakken?

Dat klinkt niet zo logisch, want jij voelt je vast heel ontspannen tijdens het haken. Je hoofd mag dan wel helemaal ontspannen van dat ritme en het tellen van je steken, voor je lichaam kan het – als je niet oplet – toch een behoorlijke belasting zijn.

Zeker als jij snel last hebt van ontstekingen of overbelasting, is het belangrijk om af en toe even te bewegen om ervoor te zorgen dat je kan blijven haken. Daar hoef je trouwens helemaal geen 10 rondjes voor in het park te rennen.

Ken je die Chinezen die staan te bewegen in het park? Tai Chi heet dat. Ze bewegen heel traag en gecontroleerd. Het ziet er indrukwekkend uit, maar eigenlijk is wat ze doen in weze heel eenvoudig: hun lichaam in beweging brengen.

Oefenen doe je:

  • voor het haken
  • tijdens het haken
  • na het haken

Tijdens het haken beweeg je elke 15 minuutjes even een minuutje. Je hoeft daarvoor niet eens uit je zetel te komen.

Deze regio’s zijn als je haakt belangrijk om af en toe los te maken:

– vingers
– pols
– elleboog
– schouder
– nek
– bovenrug

Valt het je op dat ze allemaal in één lijn liggen? Het makkelijkst is tijdens je oefening om deze lijn helemaal af te gaan. Van je vingers tot je rug. Zo ben je zeker dat je niks vergeet.

Dat losmaken kan je doen door te draaien, zwaaien en schudden.

Elke regio heeft zijn eigen oefeningen. Deze leer je allemaal in de Cursus Ergonomisch Haken. Pik diegene er uit die voor jou helpen of belangrijk zijn, en doe ze regelmatig. Je zal merken dat je veel langer door kan haken! 

In de cursus leer je ook hoe het komt dat je klachten krijgt, en wat je er aan kan doen om ze te voorkomen. Zo bespreken we uitgebreid de correcte houding tijdens het haken, zodat je je lichaam niet onnodig belast.

Deze cursus kwam tot stand in samenwerking met Cliff Tang, kinesitherapeut en beoefenaar van Traditionele Chinese geneeskunde. Speciale dank aan hem voor al zijn inzichten en hulp bij het uitwerken van de ideale haakhouding.
 Voor meer over Cliff en Kaizen Project, surf naar https://www.kaizenproject.be/

Wil je alvast aan de slag? 

Doe dan samen met Cliff deze opwarming. Het duurt maar een paar minuten!



Over de schrijver
Elke Wellens is ontwerpster, auteur, specialist in knuffels haken en bezielster van Het Haakbeest. Samen met Stephane Stiévenart wil ze graag #iedereenaandehaak.
Reactie plaatsen